Skrevet av journalist Odd Arne Ruud - publisert 17. juli 2024 i Sarpsborg Arbeiderblad og Fredrikstad Blad.
Paxster kjøper tilbake postbilene og bygger dem opp igjen til noe som kan minne om en UTV eller ATV. Firehjulingen har en elektrisk rekkevidde på inntil 110 kilometer. Nye Paxster eCompact Air blir produsert i Sarpsborg og vil bli distribuert til store deler av Europa. Foto: Odd Arne Ruud
Du har kanskje lagt merke til dem i ditt eget nabolag?
De små røde elektriske bilene har i mange år levert post og pakker til norske hjem på en miljøvennlig måte.
Fabrikken på Kampenes i Sarpsborg har produsert over 4.000 kjøretøy de siste 12 årene.
Alternativ til ATV
Paxster lansert eCompact Air, en helelektrisk firehjuling som er veldig lik en helt vanlig ATV eller UTV.
Dette er ikke et kjøretøy til bruk i krevende terreng, men et alternativ til deg som ønsker å komme deg rundt på en miljøvennlig måte på din arbeidsplass eller i dine nærområder. Skal du kjøre skikkelig "off-road" er ikke Paxster egnet, da bør du vurdere en tradisjonell ATV med firehjulstrekk og bensinmotor.
Arbeidsredskap
Lasteplanet har en nyttelast på 240 kilo, toppfarten er opptil 60 km/t og kjøretøyet har en rekkevidde på inntil 110 kilometer.
Målgruppen er typisk vaktmestere, industriområder og andre steder hvor det jobbes over store områder.
Det er mulighet til å installere en 3000 watt inverter, noe som gjør at man kan forsyne 220 volts verktøy og utstyr med strøm direkte fra kjøretøyet.
Lydløs og stillegående
Nye eCompact Air er nesten lydløs og kan være et fornuftig valg for dem som jobber i områder der det ikke bør være så mye støy, eksempelvis kirkegårder, campingplasser, festivaler og ridesenter. Det eneste du hører er lyden av dekkene mot grusen.
Med multifester foran og bak er det mulig å koble på både tilhenger og brøyteskjær. Ellers av ekstrautstyr kan du få varme i håndtakene og vinsj.
Slipp trafikken forbi
Den åpne Paxsteren er morsom å kjøre. Du kjenner vinden og føler deg tett på naturen. Firehjulingen har godt veigrep på asfalten. Hastigheten er ikke all verden, utgaven vi kjørte hadde en toppfart på 45 km/t. Det er greit å tenke på at du kan være en sinke for øvrige trafikanter. På lengre turer kan det være lurt å slippe forbi annen trafikk.
Paxsteren har en helelektrisk motor uten gir, den er veldig lett å kjøre. Skal du rygge må du holde en liten hendel på styret inne.
Fornuftig gjenbruk
For noen år siden starter Paxster med det de kaller 2ndDrive. Dette er gjenbrukte kjøretøy. I korte trekk betyr det at de kjøper tilbake postbiler som har vært i bruk fire til seks år og totalrenoverer dem før de selges på nytt. En fullspekket ny eCompakt Air har en startpris på 179.500 kroner. Som 2ndDrive er den tilgjengelig fra 105.000 kroner. Som privatperson kan du også søke om Enovastøtte opplyser Paxster på sine nettsider.